مترجم : بهروزی
منبع:راسخون




 

اگر می‌خواهید که عنصر سرگرمی را به یادگیری اضافه بکنید، آزمایشات جالب انتخابی عالی برای این کار هستند! مقاله‌ی زیر را در مورد برخی ایده‌ها برای آزمایش زیست شناسی بخوانید.
علم که تلاش برای کشف این است که چگونه دنیای فیزیکی کار می‌کند، می‌تواند از طریق آزمایشات بهتر درک شود. آزمایش در واقع یک روش عالی برای درک هر موضوع جدید است. آن وسیله‌ای برای نشان دادن فرآیندهای طبیعی است تا درکی از وقوع آنها به دست آورد. زیست شناسی یکی از شاخه‌های مختلف علم است که با مطالعه‌‌ی علمی موجودات زنده سر و کار دارد. در اینجا ما برخی ایده‌های آسان و جالب را برای آزمایشات زیست شناسی برای شما آورده‌ایم.

آزمایشات زیست شناسی :

آزمایش 1 : فوتو سنتز

همان طور که می‌دانیم گیاهان برای رشد به نور آفتاب نیاز دارند. فوتو سنتز یکی از فرآیندهای حیاتی است که در گیاهان اتفاق می‌افتد و به نور خورشید نیاز دارد. این پدیده می‌تواند از طریق یک آزمایش ساده نشان داده شود. تمام آنچه که شما برای این آزمایش نیاز دارید یک جفت گیاه گلدانی است. یکی از این گیاهان را نزدیک پنجره‌ی کلاس خود قرار دهید تا نور خورشید کافی در طول روز دریافت کند.
گیاه گلدانی دیگر را دور از منبع نور قرار دهید و تفاوت را ببینید. به طور شگفت انگیز متوجه خواهید شد که گیاهی که دور از پنجره قرار داده شده بود به سمت نور خورشید متمایل شده است. این حالت به نور گرایی مشهور است. این مشاهده برای توضیح اهمیت نور خورشید برای گیاهان کافی است. مگر نه؟

آزمایش 2 : رویش دانه‌ها

آیا تا به حال دیده‌اید که دانه‌ها چگونه می‌رویند؟ من مطمئن هستم که شما این کار را دوست دارید. برای این آزمایش، شما به مقداری دانه نیاز دارید. کاسه‌ای پر از لوبیا و یا نخود فرنگی بردارید و برای دیدن جوانه زنی آنها آماده شوید! دانه‌ها را در آب خیس کنید و سپس آنها را در خاک مرطوب قرار دهید. با گذر زمان، شما خواهید دید که آنها می‌رویند و به تدریج به سمت جوانه زدن پیش می‌روند. این آزمایش، آسان است و به تجهیزات کمی نیاز دارد و بچه‌ها می‌توانند این آزمایش را بدون نظارت بزرگ‌ترها انجام دهند. با این نکته، شما ممکن است دوست داشته باشید که چنین آزمایشات زیست شناسی ساده‌ را برای بچه‌ها انجام دهید.

آزمایش 3 : تعیین گروه خونی

آیا تا به حال فکر می‌کردید که از طریق یک آزمایش ساده، قادر به تعیین سازگاری گروه‌های خونی باشید؟ شما به یک آزمایشگاه مجهز برای این آزمایش نیاز دارید و توصیه می‌شود آن را تحت نظارت دبیر زیست شناسی خود انجام دهید. نمونه‌هایی از خون‌های متعلق به گروه‌های خونی مختلف را گردآوری بکنید. روی یک نمونه کار بکنید. نمونه را با معرف‌های مختلف شامل یکی از سه پادتن به نام‌های A ، B و Rh ترکیب بکنید. اگر خون در مخلوط ویژه، چسبید به این معنی است که خون با پادتن‌های موجود در مخلوط واکنش داده و با خون شامل آن پادتن، سازگار نیست.

آزمایش 4 : ورمی کمپوست

ورمی کمپوست به عنوان یک فرآیند خیلی پیچیده شناخته می‌شود که اغلب در مقیاس بزرگی انجام می‌شود. اما می‌تواند در مقیاس کوچک‌تری نشان داده شود. یک آزمایش جالب است که به شما می‌گوید چرا کرم‌های خاکی دوستان کشاورزان هستند! برای این آزمایش، شما به یک قوطی پلاستیکی، چوبی و یا فلزی با درپوش برداشتنی، نیاز دارید. باید سوراخ‌هایی در کناره‌های آن باشد تا هوا جریان یابد. شما باید دما را در محدوده‌ی 12 تا 21 درجه‌ی سانتی گراد در قوطی نگه دارید. بستری از خاک، برگ‌های خشک و مواد زائد آشپزخانه آماده کنید تا زیست گاه طبیعی کرم‌ها را برایشان فراهم بکنید. رفتار کرم‌های خاکی را در این محیط کنترل شده، مشاهده بکنید. آنها لایه‌های خاک را بالا و پایین می‌کنند در نتیجه هوادهی خاک را افزایش می‌دهند. فضولات آنها مقدار نیتروژن خاک و حاصلخیزی آن را نیز افزایش می‌دهد.
اینها برخی آزمایشات هستند که می‌توانند زیست شناسی را جالب بسازند. شما اگر نظاره‌گر تیزی از طبیعت باشید می‌توانید چنین ایده‌هایی برای آزمایش زیست شناسی را ابداع بکنید. این محیط زیست طبیعی ما است که تجهیزات آزمایش را برای ما فراهم می‌کند!